مقالات

مراقبت بعد از کرایو درمانی | اسپری کرایو تراپی

مراقبت بعد از کرایو

کرایو تراپی چیست؟

کرایو تراپی یا کرایو درمانی  نوعی فرایندی پزشکی تهاجمی است که استفاده از نیتروژن مایع یا ازت مایع ، بر روی پوست اعمال میشود .که جهت انجماد و تخریب ضایعات پوستی خوش خیم یا بد خیم و همچنین زگیل پوست و تناسلی مورد استفاده قرار میگیرد.کرایو تراپی معمولا به صورت سرپایی و بدون بی هوشی انجام میشود . ممکن است بیمار به چندین جلسه درمانی در طول چند هفته تا چند ماه نیاز داشته باشد تا ضایعه به صورت کامل از بین برود . مراقبت های بعد عمل کرایو درمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه به مراقبت بعد از کرایو درمانی میپردازیم.

مراقبت بعد از درمان کرایو تراپی

مراقبت‌های پس از درمان کرایوتراپی (از جمله کرایو اسپری) برای زگیل تناسلی بستگی به نوع و شدت درمان، نحوه انجام آن و توصیه‌های پزشک دارد. در ادامه، به برخی از مراقبت‌های معمول پس از درمان کرایوتراپی برای زگیل تناسلی اشاره خواهم کرد:

۱. پاسخ به درمان: پس از کرایوتراپی، نمایان شدن نتایج ممکن است زمان بر باشد. برخی از زگیل‌ها ممکن است در عرض چند روز تا هفته از بین برود، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به چند هفته تا چند ماه برای بهبود کامل داشته باشند. مهم است که صبور باشید و دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید.

۲. درد و التهاب: پس از کرایوتراپی، ممکن است در ناحیه درمان شده درد، خارش یا التهاب رخ دهد. پزشک شما ممکن است توصیه‌هایی برای کنترل این علائم بدهد، مانند مصرف مسکن‌های خوراکی یا محلول‌ها، استفاده از یخ یا سرما، استفاده از کرم‌ها یا ژل‌های ضد التهابی و مرطوب‌کننده پوست.

۳. بهداشت شخصی: حفظ بهداشت شخصی پس از کرایوتراپی بسیار مهم است. پزشک شما ممکن است توصیه کند تا در مدت زمان خاصی از روابط جنسی خودداری کنید و از استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی مانند صابون‌ها، شانه برای زگیل و سایر محصولات آرایشی جلوگیری کنید.

۴. پوشش و محافظت: در مدت بازگشت به حالت طبیعی، حفاظت از ناحیه درمان شده بسیار مهم است. پزشک شما ممکن است توصیه کند تا از لباس‌های راحت و نرم استفاده کنید و از لمس یا فشار زیاد بر روی ناحیه درمان شده خودداری کنید. همچنین، ممکن است از استفاده از باندهای محافظتی یا بسترهای محافظتی در ناحیه درمان شده پیشنهاد شود.

۵. پیروی از دستورالعمل‌های پزشک: مهمترین نکته پس از کرایوتراپی پیروی از دستورالعمل‌های پزشک است. این شامل مصرف داروها، استفاداز محصولات مراقبتی، رعایت تمامی نوارهای و زمان‌های معیّن برای تغییر باندها و لوازم محافظتی، و مراجعه به نوبت‌های پیگیری و بازدیدهای پزشکی می‌شود. همچنین، در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی در مورد درمان و مراقبت پس از کرایوتراپی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید که این توصیه‌ها به‌طور کلی هستند و ممکن است پزشک شما نکات و مراقبت‌های خاصی را بر اساس وضعیت شما مشخص کند. پس از کرایوتراپی، درمان‌های تکمیلی ممکن است نیاز باشد و احتمالاً پزشک شما به شما راهنمایی‌های خاصی درباره مراقبت‌های بعد از درمان ارائه کند.

در هر صورت، مهم است که با پزشک خود در مورد هرگونه سوال یا نگرانی خود صحبت کنید و همواره دستورالعمل‌های پزشک را رعایت کنید تا بتوانید بهبودی مناسب را در نتیجه درمان کرایوتراپی برای زگیل تناسلی خود تجربه کنید.

نکات بهداشتی بعد از کرایو

  • شستشوی زخم بعد از کرایو تراپی

فرد با اجازه  و مشورت پزشک، زخم را با آب گرم و صابون آنتی باکتریال شستشو دهد.

  •  پانسمان ناحیه آسیب دیده با کرایو

بیمار باید پس از شستشوی زخم فورا پانسمان زخم خود را عوض کند. در برخی موارد، ممکن است فرد در چند روز تا چند هفته اول پس از کرایو درمانی ،نیاز به استفاده از یک پانسمان هیدرواکتیو داشته باشد.که سرعت بهبود زخم را سریع تر میکند و از بروز عفونت جلوگیری می کند.

  • جلوگیری از عفونت بعد از کرایودرمانی
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • عدم استفاده از صابون ها و شوینده های رایحه دار
  •  بعد از بهبودی  استفاده از کرم های ضد آفتاب

در صورت داشتن موارد زیر باید با پزشک یا پرستار خود تماس گرفته شود:

تب 38 درجه یا بالا تر

لرز

قرمزی یا تورمی

افزایش درد ناحیه کرایوتراپی شده

خونریزی ناحیه درمان شده

تاول بعد از کرایو تراپی

در  عمل سرما درمانی در درمان زگیل تناسلی استفاده از نیتروژن مایع یا ازت مایع است. که وقتی به صورت کرایو اسپری استفاده میشود . به دمای -196 درجه میرسد. روی زگیل اسپری میشود وباعث از بین رفتن زگیل با مکانیزم عمل فریز کردن یا انجماد یا یخ زدن  زگیل می شود.

در اکثر زگیل های گوشتی و خال ها کرایو باعث میشود که به صورت فشرده در بیایند و بعد مدتی از پوست جدا شوند.

تاول بعد از کرایو تراپی فقط در  زگیل های منتشر کننده است که به صورت اندازه های خیلی بزرگ هستند .  وقتی  تحت درمان کرایو قرار میگیرند ممکن است تبدیل به تاول های کوچکی بشه که پماد های ضد التهاب مانند زینک اکسید به سادگی قابل درمان هستند.

رابطه ی جنسی بعد از کرایو

اگر کرایو در ناحیه ی تناسلی انجام نشود. منعی برای انجام  روابط جنسی وجود ندارد.

اگر زگیل تناسلی روی آلت تناسلی مرد قرار گرفته باشد  چون ممکن است در حالت نعوظ این زخم ها کنده شود. توصیه میشود که فعالیت های جنسی را تا بهبودی کامل زخم به تاخیر بیندازند . که معمولا این بهبودی یک هفته به طول می انجامد. بعد ترمیم کامل زخم ها فرد میتواند فعالیت های جنسی خودش را از سر بگیرد.

در مواردی که زگیل در ناحیه تناسلی هست و تعداد آن زیاد نیست. توصیه میشود که در صورت انجام روابط جنسی حتما از محافظ و کاندوم مناسب استفاده شود زیرا استفاده از کاندوم از ساییدگی زخم  جلوگیری میکند و در روند بهبودی اختلالی ایجاد نمیکند.

Human Papilloma Virus HPV2 300x140 - مراقبت بعد از کرایو درمانی | اسپری کرایو تراپی

درمان بعد از کرایودرمانی

بعد از کرایو تراپی استفاده از پماد هایی مانند زینک اکسید توصیه می شود.

پماد های ترمیم کننده دیگری هم وجود دارد که از جمله پرودرما، ریپیل یا پماد های ترمیم کننده،( که حاوی زینک اکسید و یک سری داروهای ترمیم کننده زخم هستند) روند از بین رفتن زگیل رو سرعت میبخشند.

دستگاه  کرایو برای زگیل تناسلی بهترین راه درمانی میباشد.

اسپری کرایو زگیل تناسلی جهت فریز زگیل های تناسلی مورد استفاده قرار میگیرد جهت اطلاع از قیمت خرید کرایو اسپری با شرکت تجهیزات زیبایی بلپو تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *